בדרך כלל כשאנחנו חושבים על מעילים, אז מה שעולה לנו בראש זה מעיל המיועד לשמור עלינו מפני הרוח והגשם בימים חורפיים. אך אנחנו לא היחידים שמשתמשים במעילים. למשל, בקרב עדות אשכנז, נהוג לכסות ספרי תורה בבתי כנסת במעילים המיועדים לכך. 

על פניו זה נשמע כמו דבר לא טבעי, אך כפי שנוכל לראות מיד, מדובר באמצעי שנמצא שנים רבות בשימוש ויש לו מטרה, בין אם זה מבחינה מעשית ובין אם זה מבחינה מסורתית וערכית. חשוב לציין, שהדבר איננו חדש ואף מוזכר בספרי תורה קדומים. שם גם מצויין אך אפשר לעטוף ספר תורה במעיל ומתי אסור לעשות זאת. 

חשוב לציין, עם השנים ישנם יותר ויותר גורמים המייצרים ומשווקים מעילים לספרי תורה והמחיר של מוצר זה עולה באופן משמעותי עם הזמן, בפרט כשמדובר על מעילים עשויים מחומרי גלם איכותיים ויקרים. אז המחיר יכול להגיע למאות ואלפי שקלים, תלוי כמובן בסוג המוצר ובאיכות שלו. 

מה זה מעיל ספר תורה?

מעיל לספר תורה זה בד אשר נועד לעטוף ספרי תורה על מנת שלא ייפגעו, כאשר על הבד עצמו אשר עשוי חומר רך ונעים, יש לרקום פסוקים וסמלים יהודיים. עם השנים כאשר הוא מתבלה, אפשר לגנוז אותו וכן אפשר לעשות בו תכריכים למת. מפאת חשיבותו וכבודו, אסור בשום פנים לכבס אותו ויש לנקות אותו בדרכים אחרות. 

הרעיון של מעיל ספר תורה הוא למנוע מצב של פגיעה בספר התורה. כך הוא נשמר במשך שנים ארוכות ללא שום בעיה. לכן גם השתמשו בו בעבר בקרב קהילות אשכנז. כך הצליחו לספר ספרים קדומים וכן להעביר אותם ממקום למקום בצורה נוחה. מורשת זו כאמור, השתמרה ומתקיימת גם היום בישראל. 

להשיג באתר: https://rikmat-aharon.co.il/

כתיבת תגובה