המודעות לחשיבות של לקיחת פרוביוטיקה עלתה משמעותית בשנים האחרונות. מדובר למעשה על מיקרואורגניזמים אשר תורמים ליעילות של מערכת העיכול ומערכת החיסון. למשל, כל מי שלוקח אנטיביוטיקה עקב זיהום או דלקת כלשהי, מקבל אוטומטית המלצה ללקיחת פרוביוטיקה כדי לאזן את ההשפעות השליליות של האנטיביוטיקה. רוב האנשים מגיבים ללקיחת אנטיביוטיקה בהתפתחות של שלשולים או של פטריות בנרתיק, לקיחה של פרוביוטיקה יכולה למנוע את התפתחות התופעות האלו, ולהקל על הגוף בזמן מתן האנטיביוטיקה. כמו כן, אנשים רבים משתמשים בפרוביוטיקה במקרים של שלשולים שנגרמים עקב זיהומים חריפים, כטיפול תומך במקרים של מעי רגיש, כחלק מהטיפול בחיידק הליקובקטר פילורי וכמובן במקרים של מחלות דלקתיות שונות של המעיים. כמו כן, מחקרים מראים שלקיחה של פרוביוטיקה הוכחה ביעילה במקרים של זיהומים במערכת הנשימה העליונה ובמקרים של אטופיק דרמטיטיס.

כיצד פרוביוטיקה תורמת לגוף שלנו?

כאשר מדובר על מערכת העיכול למשל, החיידקים הפרו-ביוטיים מתחרים עם החיידקים הפתוגנים אשר גורמים לבעיות במערכת העיכול (דלקות, זיהומים וכדומה). מדובר על תחרות ישירה, כלומר ככול שכמות החיידקים הפרוביוטיים תהייה גדולה יותר, כך הסיכוי שלהם לזכות בתחרות יהיה גדול יותר, דבר שיתבטא בהקלה משמעותית במערכת העיכול. מחקרים שנעשו בנושא, הראו שלקיחה קבועה של פרוביוטיקה, מורידה את חדירות המעיים ומפחיתה את הפרשת החומרים שמעוררים דלקת במעי. החיידקים הפרוביוטיים אינם נשארים ברירית המעי הגס לאורך זמן רב, ולכן יש צורך לקחת את הקפסולות באופן קבוע וסדיר, כדי לשמור על איזון נכון של החיידקים במעיים. חשוב לציין כי לקיחת פרוביוטיקה אינה טומנת תופעות לוואי או סיכונים מיוחדים, בחלק מהמקרים תתכן נפיחות קלה של הבטן, דבר שיעבור מעצמו לאחר הפסקת הטיפול.

לסיכום, לקיחה של פרוביוטיקה באופן סדיר וקבוע יכולה לתרום לאיכות החיים של לא מעט אנשים. הדבר מומלץ במיוחד עבור כל מי שסובל מבעיות במערכת העיכול או במערכת החיסון, היות וטיפול סדיר יכול לשפר את המצב הבריאותי. הדבר נכון במיוחד עבור כל מי שסובל משלשולים או עצירות כרונית, מחלות דלקתיות של מערכת עיכול ותחושה לא נעימה בבטן לאחר כל ארוחה.

 

כתיבת תגובה